Vážení účastníci Pochodu po stopách hrdinů Vrba–Wetzler Memorial, tímto potvrzujeme, že jste byli řádně zaregistrováni pro pochod v termínu 18.–23. 8. 2025.


Níže najdete několik užitečných informací. 


Příjezd do Osvětimi, fakultativní prohlídka Muzea Auschwitz, oficiální zahájení


    • Kdo si objednal fakultativní ubytování v Osvětimi ze soboty na neděli a následně prohlídku Muzea Auschwitz v neděli, je očekáván v sobotu 16. 8. na recepci Centra dialogu a modlitby od 16 do 18 hodin.

    • Kdo si objednal dopravu Žilina – Osvětim v sobotu 16. 8. nebo v neděli 17. 8., dostane informační e-mail. Kontaktní osobou je Tomáš Bartoněk, tel: +421911162632, email: tomas.bartonek@gmail.com

    • Všichni přihlášení mají rezervováno ubytování v Osvětimi v Centru dialogu a modlitby od neděle 17. 8. 2025 s večeří od 18.00. Kontakt: http://www.cdim.pl/en, check-in v neděli od 14.00 hodin. 

    • Oficiální začátek – první společné setkání – je naplánováno na 17. 8. od 19.00 v Centru dialogu a modlitby v jednom z místních sálů. Zde se jednotliví účastníci krátce představí a všem budou vydány organizační pokyny včetně tištěných brožur s detailními denními instrukcemi. Zde bude také možnost zakoupení pochoďáckých triček, ponožek a polokošil.

    • Oficiální zahájení pochodu proběhne v pondělí 18. 8. 2024 v 8.00 v Centru dialogu a modlitby. Odtud se vydáme pochodem směrem ke KT Auschwitz-Birkenau, cestou navštívíme tzv. Judenrampu a před vstupem do prostor KT se společně vyfotíme, a to u hlavní brány na příjezdovém kolejišti. Následně se půjdeme podívat na místo, kde se Vrba s Wetzlerem pravděpodobně schovali, než se 10. dubna 1944 vydali na útěk ke slovenským hranicím. Zde se zastavíme u prvního čtení.


Fakultativní prohlídka Muzea Auschwitz – detailní informace


    • Prohlídka celého táborového komplexu Muzea (Auschwitz I a Auschwitz II-Birkenau) není součástí pochodu, doporučujeme však její absolvování všem, kteří s tímto místem nejsou obeznámeni. Zájemci, kteří se přihlásili, se mohou zúčastnit skupinové studijní prohlídky s odborným výkladem v neděli 17. 8. 2025 od 10.00 hodin. Na místo srazu přijďte v 9.30 hodin. Setkáme se na chodníku před vstupem na parkoviště Muzea, adresa: Więźniów Oświęcimia 55, Oświęcim

    • Do Muzea vás pustí s batůžkem o max. rozměrech 35×25×15 cm. Doporučujeme všem účastníkům vybavit se plastovou lahví s vodou/nealko nápojem. Budete procházet bezpečnostním rámem. Prosíme, vezměte si s sebou doklad totožnosti, bez něho nebudete vpuštěni – kvůli bezpečnosti se zpřísnila kontrola návštěvníků Muzea.


Do prostor Muzea se nesmí vnášet tyto předměty:

zbraně, nože (ani kapesní švýcarské nožíky) , nůžky, ostré předměty, výbušniny, zápalné předměty, sirky, zapalovače, svíčky, drony, koloběžky, hudební nástroje, cigarety, alkoholické nápoje, jídlo, domácí zvířata


    • Větší zavazadla či nevhodné předměty je možné uschovat před vstupem do Muzea za poplatek do místní úschovny zavazadel. Je nutné být vhodně oblečen, zakrytá ramena a kolena, při slunečném počasí nutná pokrývka hlavy a sluneční brýle, při dešti bunda s kapucí, pláštěnka nebo deštník.


Prohlídka Muzea bude rozdělena do čtyř etap:


    • 1. etapa – 9.00–9.30: Přesun z Centra dialogu a modlitby pěšky na místo srazu; společná fotografie, WC dle potřeby, úschovna zavazadel dle potřeby, setkání s průvodkyní Muzea, obdržení vstupenek

    • 2. etapa – 10.00–13.00: Muzeum Auschwitz I  

    • 3. etapa – 13.00–14.00: individuální oběd v nově vybudovaném areálu Muzea Auschwitz I  

    • 4. etapa – 14.00–17.30: přesun do Birkenau místním busem zdarma, prohlídka Birkenau, návrat busem do Auschwitz I a pěšky do Centra dialogu a modlitby


Jídlo a pití


Všichni přihlášení mají zajištěny snídaně v místech ubytování a večeře vždy v cíli denní etapy, při samotném pochodu bude možnost zakoupení svačin a na některých místech i teplého jídla. Doporučujeme si přesto přibalit např. energetické tyčinky, a hlavně lahev/camelpack na pitný režim. 

Po zkušenostech z minulých let bude zajištěna pitná voda k doplnění denních zásob pro účastníky každé ráno z barelů připravených v doprovodném vozidle.


Doporučené vybavení na pochod


    • vlastní ručníky jsou nutné v pondělí, úterý, čtvrtek a pátek

    • pevná prochozená obuv (po většinu trasy se budeme pohybovat po zpevněných turistických stezkách a komunikacích, proto se osvědčují boty s pružným jádrem, nikoliv pohory – ty je dobré mít s sebou pro přezutí do horských etap, ale ani tam nejsou nutné),  případně hole pro nordic walking

    • vhodné oblečení (přes den bude teplo, večery jsou chladné)

    • baterka na svícení

    • repelent

    • opalovací krém

    • vlhčené ubrousky

    • pokrývka hlav

    • sluneční brýle

    • pláštěnka

    • pití v lahvích

    • lékárnička s osobními léky a náplastmi na puchýře


Doporučujeme sjednat individuální cestovní připojištění, kartička zdravotní pojišťovny je nutností. 
Dobré je myslet také na hotovost v polské měně – zlotých – výběrové bankomaty fungují a často se dá platit i kartou, na horských chatách nikoliv. Pro pobyt na Slovensku je dobré mít u sebe hotovost v eurech.


Ostatní pokyny


    • Vaše zavazadla budou převážena dodávkou, mějte proto u sebe vhodné příruční zavazadlo (malý batoh) na samotný pochod. Na velké zavazadlo si dejte jmenovku, pomůže nám to při ubytování. V poslední den pochodu budou batohy přivezeny až do Žiliny, není tedy třeba s nimi cestovat vlakem ze Skalitého. Majitelé si je vyzvednou před pamětní místností Vrby a Wetzlera na adrese Hollého 9, ubytovaní v hotelu se s nimi setkají v hotelu Dubná Skala, J.M. Hurbana345/8.

    • Jízdné vlakem na trase Skalité–Čadca–Žilina je součástí poplatku za pochod.


Závěr v Žilině


    • Celá akce končí v sobotu 23. 8. 2025 po prohlídce pamětní místnosti Vrby a Wetzlera, kde byla sepsána Osvětimská zpráva.

    • Účastníci, kteří si objednali nocleh v hotelu v Žilině, jsou ubytováni ze soboty na neděli. V ceně ubytování je snídaně v neděli 24. 8. 2025.