Vážení účastníci Pochodu po stopách hrdinů Vrba–Wetzler Memorial, tímto potvrzujeme, že jste byli řádně zaregistrováni pro pochod v termínu 18.–23. 8. 2025.
Níže najdete několik užitečných informací.
Příjezd do Osvětimi, fakultativní prohlídka Muzea Auschwitz, oficiální zahájení
• Kdo si objednal fakultativní ubytování v Osvětimi ze soboty na neděli a následně prohlídku Muzea Auschwitz v neděli, je očekáván v sobotu 16. 8. na recepci Centra dialogu a modlitby od 16 do 18 hodin.
Kdo si objednal dopravu Žilina – Osvětim v sobotu 19. 7. nebo v neděli 20. 7., dostane informační e-mail. Kontaktní osobou je Tomáš Bartoněk, tel: +421911162632, email: tomas.bartonek@gmail.com
• Všichni přihlášení mají rezervováno ubytování v Osvětimi v Centru dialogu a modlitby od neděle 17. 8. 2025 s večeří od 18.00. Kontakt: http://www.cdim.pl/en, check-in v neděli od 14.00 hodin.
• Oficiální začátek – první společné setkání – je naplánováno na 17. 8. od 19.00 v Centru dialogu a modlitby v jednom z místních sálů. Zde se jednotliví účastníci krátce představí a všem budou vydány organizační pokyny včetně tištěných brožur s detailními denními instrukcemi. Zde bude také možnost zakoupení pochoďáckých triček, ponožek a polokošil.
• Oficiální zahájení pochodu proběhne v pondělí 18. 8. 2024 v 8.00 v Centru dialogu a modlitby. Odtud se vydáme pochodem směrem ke KT Auschwitz-Birkenau, cestou navštívíme tzv. Judenrampu a před vstupem do prostor KT se společně vyfotíme, a to u hlavní brány na příjezdovém kolejišti. Následně se půjdeme podívat na místo, kde se Vrba s Wetzlerem pravděpodobně schovali, než se 10. dubna 1944 vydali na útěk ke slovenským hranicím. Zde se zastavíme u prvního čtení.
Fakultativní prohlídka Muzea Auschwitz – detailní informace
• Prohlídka celého táborového komplexu Muzea (Auschwitz I a Auschwitz II-Birkenau) není součástí pochodu, doporučujeme však její absolvování všem, kteří s tímto místem nejsou obeznámeni. Zájemci, kteří se přihlásili, se mohou zúčastnit skupinové studijní prohlídky s odborným výkladem v neděli 17. 8. 2025 od 10.00 hodin. Na místo srazu přijďte v 9.30 hodin. Setkáme se na chodníku před vstupem na parkoviště Muzea, adresa: Więźniów Oświęcimia 55, Oświęcim
• Do Muzea vás pustí s batůžkem o max. rozměrech 35×25×15 cm. Doporučujeme všem účastníkům vybavit se plastovou lahví s vodou/nealko nápojem. Budete procházet bezpečnostním rámem. Prosíme, vezměte si s sebou doklad totožnosti, bez něho nebudete vpuštěni – kvůli bezpečnosti se zpřísnila kontrola návštěvníků Muzea.
Do prostor Muzea se nesmí vnášet tyto předměty:
zbraně, nože, nůžky, ani kapesní švýcarské nožíky, ostré předměty, výbušniny, zápalné předměty, sirky, zapalovače, svíčky, drony, koloběžky, hudební nástroje, cigarety, alkoholické nápoje, jídlo, domácí zvířata.
Větší zavazadla či nevhodné předměty je možné uschovat před vstupem do Muzea za poplatek do místní úschovny zavazadel. Je nutné být vhodně oblečen, zakrytá ramena a kolena, při slunečném počasí nutná pokrývka hlavy a sluneční brýle, při dešti bunda s kapucí, skládací deštník.
Prohlídka Muzea bude rozdělena do tří etap:
• 1. etapa – 9.00–9.30: Přesun z Centra dialogu a modlitby pěšky na místo srazu; společná fotografie, WC dle potřeby, úschovna zavazadel dle potřeby, setkání s průvodkyní Muzea, obdržení vstupenek
• 2. etapa – 10.00–13.00: Muzeum Auschwitz I
• 3. etapa – 13.00–14.00: individuální oběd v nově vybudovaném areálu Muzea Auschwitz I
• 4. etapa – 14.00–17.30: přesun do Birkenau místním busem zdarma, prohlídka Birkenau, návrat busem do Auschwitz I a pěšky do Centra dialogu a modlitby
Jídlo a pití
Všichni přihlášení mají zajištěny snídaně v místech ubytování a večeře vždy v cíli denní etapy, při samotném pochodu bude možnost zakoupení svačin a v některých místech i teplého jídla. Doporučujeme si přesto přibalit např. energetické tyčinky, a hlavně lahev/camelpack na pitný režim.
Po zkušenostech z minulých let bude zajištěna pitná voda k doplnění denních zásob pro účastníky každé ráno z barelů připravených v doprovodném vozidle.
Doporučené vybavení na pochod
• vlastní ručníky jsou nutné v pondělí, úterý, čtvrtek a pátek
• pevná prochozená obuv (po většinu trasy se budeme pohybovat po zpevněných turistických stezkách a komunikacích, proto se osvědčují boty s pružným jádrem, nikoliv pohory – ty je dobré mít s sebou pro přezutí do horských etap, ale ani tam nejsou nutné), případně hole pro nordic walking
• vhodné oblečení (přes den bude teplo, večery jsou chladné)
• baterka na svícení
• repelent
• opalovací krém
• vlhčené ubrousky
• pokrývka hlav
• sluneční brýle
• pláštěnka
• pití v lahvích
• lékárnička s osobními léky a náplastmi na puchýře
Doporučujeme sjednat individuální cestovní připojištění, kartička zdravotní pojišťovny je nutností.
Dobré je myslet také na hotovost v polské měně – zlotých – výběrové bankomaty fungují a často se dá platit i kartou, na horských chatách nikoliv. Pro pobyt na Slovensku je dobré mít u sebe hotovost v eurech.
Ostatní pokyny
• Vaše zavazadla budou převážena dodávkou, mějte proto u sebe vhodné příruční zavazadlo (malý batoh) na samotný pochod. Na velké zavazadlo si dejte jmenovku, pomůže nám to při ubytování. V poslední den pochodu budou batohy přivezeny až do Žiliny, není tedy třeba s nimi cestovat vlakem ze Skalitého. Majitelé si je vyzvednou před pamětní místností Vrby a Wetzlera na adrese Hollého 9, ubytovaní v hotelu se s nimi setkají v hotelu Dubná Skala, J.M. Hurbana345/8.
• Jízdné vlakem na trase Skalité–Čadca–Žilina je součástí poplatku za pochod.
Závěr v Žilině
• Celá akce končí v sobotu 23. 8. 2025 po prohlídce pamětní místnosti Vrby a Wetzlera, kde byla sepsána Osvětimská zpráva.
Účastníci, kteří si objednali nocleh v hotelu v Žilině, jsou ubytováni ze soboty na neděli. V ceně ubytování je snídaně v neděli 27. 7. 2025.